maandag 23 januari 2012

Van 13-12-11 tot 13-01-12

Lieve lezers,

Hier eindelijk weer een berichtje, vanwege het weinige internet.

13-12-11:
Toen we middags aankwamen in Dominica gingen we eerst zwemmen.
We lagen voor anker. 's Avonds gingen we met de bijboot naar het strand, daarna met een pickup met zijn 15-en achter in een bak gezeten. Super leuk!! Toen kwamen we aan in een restaurantje/barretje waar we gingen bbq-en. Eerst kregen we peper-wortel soep. Het was lekker, maar super scherp. Vervolgens kregen we couscous, gebakken banaan en ik had een vegaburger, de rest had kip. Daarna kregen we een chocoladebrownie. Super lekker allemaal en het was een gezellige avond.

14-12-11:
Vandaag gingen we naar de indianen. Het was een soort park waar alles na gebouwd was voor toeristen, we kregen een rondleiding van een indiaan. We zagen de huisjes, een meerdere dansen, deden zelf ook  met 1 dans mee en er werden dingen verteld over slavernij.  Na het indianenmuseum gingen we naar roeiboten toe. We gingen door een super mooie rivier ook een deel zat in de pirates at the carribean. Het was echt super mooi. 's Avonds gingen we varen naar Bonaire.

15-12-11:
Vannacht  zijn we op Bonaire aangekomen en hebben we de Boiling   Lakes beklommen. We moesten op tijd weg met 3 kleine busjes en 3 reisleiders gingen we op pad. We moesten steeds dan weer een stuk omhoog en dan weer een stuk naar beneden lopen. Was wel zwaar maar veel minder dan de Teide. Wat erg fijn was, waren de beekjes waaruit je heerlijk koud drinkwater kon halen. We hebben ook water uit een beekje in een blad gedronken, super bijzonder. Verder konden we aan een liaan slingeren. Na zo'n 3 uur lopen kwamen we bij de vallei aan. Daar waren allemaal kleine kokende baden. In die baden hebben we ook eieren gekookt.  Na in totaal 4 uur lopen kwamen we op de top aan. Het uitzicht viel een beetje tegen, je zag eigenlijk alleen maar rook. Op de top hebben we ook geluncht: komkommer/ tomaat salade, vers fruit, een zelfgemaakt vruchtensapje, brood en nog wat kleine dingen. Was weer erg lekker en heerlijk fris. Halverwege de terugreis gingen we zwemmen in een hot tube, dat was super lekker warm. Toen we terug waren moesten we op iedereen wachten en gingen we ondertussen zwemmen in een koude grot bij een waterval. Die grot zit ook in de film: pirates at the carribean. Vanavond doorgevaren naar Martinique.

17-12-11:
Gisteravond zijn we op Martinique aangekomen. Het was een mooi stadje, maar super duur en toeristisch. Ergens op een verlaten pleintje vonden we een betaalbaar pizzaria'tje. Waar we met een groepje wat aten. Vervolgens een ijsje gehaald, winkeltjes bekeken, op internet gezeten en nog even gezwommen. 's  Avonds voeren we weer verder.

20-12-11:
Vanavond aangekomen in Bonaire, daar lagen we niet voor anker, maar aan de  kade.  Een havo/vwo school op Bonaire had voor ons een super leuk 2-daags programma georganiseerd. (21-12-11 en 22-12-11) De eerste dag waren we 's ochtends vrij en hebben we het kleine stadje bekeken. 's Middags zijn we met zo'n gele schoolbus zonder ramen naar de mongroven gereden. Mongroven zijn bomen die half in het zoute water staan. We werden in 3 groepen verdeeld, ik zat in groep 3. Groep 1 ging eerst kanoën. De rest liep naar het strand met een vuilniszak. Onderweg hebben we afval opgeruimd, we vonden van alles: van tandenborstels tot schoenen tot scheermesjes aan toe. Bij het strandje gingen wij zwemmen en groep 2 kanoën. Daarna mochten wij kanoën, je zat met twee personen in een kano, we voeren door smalle riviertjes die door het mongrovenbos  liepen. Er waren ook een paar leraren en leerlingen mee, zij gingen bij ons aan boord eten waar Kes en Martin heerlijk gekookt hadden. De 2de dag kregen we een rondrit over het eiland. Bonaire heeft echt een super mooie natuur. We zagen mooie vogels, leguanen, mooie bomen en flamingo's. Aan het einde van de dag reden we langs de AH, waar iedereen massaal inkopen heeft gedaan. In alle rekken was het leeg behalve in de chips, koek en snoep, want daar stond onze groep.

23-12-11 en 24-12-11:
Vervolgens naar Curaçao gevaren. We voeren 's avonds naar binnen, was super mooi met allemaal gekleurde lichten. We lagen aan een kade tegenover een enorm  cruisschip dat we op meerdere plekken al tegengekomen waren. De volgende dag hadden we 's morgens gewoon les en werden er toetsen gemaakt. De rest van de dag waren we vrij om te doen wat we wilde. Sommigen gingen naar het strand, andere op zoek naar internet, shoppen  of het stadje verkennen. Zelf heb ik met een groepje op een terrasje met Wifi gezeten, wat rond gelopen en een shirtje gekocht voor het kerstdiner. Rond etenstijd kwamen we toevallig  een Hollandse snackbar tegen, ik denk dat bijna iedereen daar heeft gegeten. De volgende dag zijn we naar het slavenmuseum geweest. De groep werd in 2-en gesplitst. Wij hadden een super leuke rondleider. Hij maakte veel grapjes, maar bracht het wel heel serieus. Het was best wel heftig om te zien eigenlijk. Die middag hadden we weer vrij.

25-12-11:
 Op eerste kerstdag gingen we weg richting Aruba en had ik keukendienst. Het begon als een normale dag, om 7 uur opstaan, ontbijt maken, afwassen, alvast tussendoortje maken, lunch maken en weer afwassen. We hoefden gelukkig geen brood te maken, omdat we maar kort hoefden te varen. 's Middags kwamen we al aan op Aruba, we gingen in een mooie  baai voor anker liggen. Was een raar idee kerst vieren op een boot, in de zon, voor anker in een baai, zonder je familie, met een geweldig groep. Als keukenploeg hebben we het voorgerecht gemaakt: een garnalencocktail en voor de vegetariërs super lekkere nachos met kaas gemaakt door Els. Martin de kapitein had het hoofdgerecht gemaakt: aardappels met steak en saus en de vega's een vegaburger. Als nagerecht had de feestcommissie wafels met chocoladesaus gemaakt. Het was een super leuke avond, met muziek en kerstverlichting. Iedereen had mooie kleren aan en zich opgemaakt. Na het eten gingen we feesten op het middendek. Daarna kregen de jongens ineens het 'geniale' idee om iedereen met kleren aan in het water te gooien. Alle meisjes stribbelde tegen en gilde, maar het was wel super gezellig. Haha, van dat soort spontane acties hebben we er hier wel meer.

26-12-11:
Tweede kerstdag mochten we uitslapen en hebben we verder niet gevierd. We zijn met de rubberboot naar het strand gebracht. Daar hebben gezwommen en lekker gebruind (ben al aardig bruin ;p). Daarna gingen we naar een rustigere stukje strand. Daar deden we eerst 2 kleine oefeningen om nog meer vertrouwen in elkaar te krijgen. Daarna gingen we 'over de streep' doen. Er werd een lijn in het zand getrokken en we moesten allemaal aan 1 kant van de streep gaan staan. Er werden steeds dingen verteld en als je jezelf daar in herkende, moest je naar de overkant van de streep lopen. Daardoor leerden we meer over elkaar, aan het einde hebben een paar hun probleem verteld. Daar het iedereen super veel respect voor. Toen kregen we allemaal een briefje, waar iedereen op kon zetten wat hij vond. Dit briefje hebben de meeste boven hun bed gehangen. Toen ging de keukenploeg tosti's maken en brengen. Die middag bleven we op het strand, daar waren we vrij om te doen wat we wouden, we hebben veel gepraat over wat er verteld was door mensen en problemen aan elkaar verteld ook lekker gezwommen.

27-12-11:
De volgende dag hadden we eerst gewoon school en na de lunch gingen we aan wal, we wisten nog niet wat we gingen doen. Er stond een super vette bus. Zo'n oldsschoolbus maar dan geverfd in veel kleuren, met gave teksten en muziek. Wij hoopten dat die bus voor ons was en dat was hij ook. We kregen een rondrit in de partybus. We stopten eerst op babybeach, waar we zwommen. Vervolgens op allemaal mooie plekjes. We hebben gefeest en gedanst in een rijdende bus. Echt grappig wie staat er nou te dansen in een bus?!? Was weer een super dag.

28-12-11:
Dag erna gingen we varen naar San Blas, de zee was onrustig. Een paar waren zeeziek geworden ook een aantal gewoon ziek, het heerste op de boot. Zelf heb ik 3 dagen met hoofdpijn op bed gelegen. Daarna ging het weer goed.

31-12-11:
Oudjaarsdag aten we Hollandse pot met rookworst. Om 8 tot kwart voor 12 's nacht had ik gewoon wacht, terwijl de rest een film aan het kijken was. We zouden een talentenshow doen, maar dat is uitgesteld, omdat we teveel bewogen. We gingen met z'n allen op het achterdek aftellen en iedereen knuffelen en gelukkig nieuwjaar wensen. Daarna gingen we film afkijken en oliebollen eten. Om half 3 lag ik op bed.

02-01-12:
Gisteravond zijn we aangekomen op San Blas en allemaal meteen weer in het water gegooid door de jongens. Vanmorgen les gehad, zoals het tropenrooster. Vanmiddag aan land gegaan op een klein eilandje. Er waren kleine houten hutjes en 1 stenengebouw: de school. De mensen hadden geen valuta of geld. Maar zagen er wel heel gelukkig uit. Het is echt apart om te zien hoe erg anderen culturen van ons verschillen. Na de rondleiding gezeild in kleine uitgeholde boomstammen met een mast en zeiltje eraan. Waren simpele bootjes, gemaakt van wat hout en zeil wat ze hadden. Een boot had iov van een zijstag een touw aan de mast wat de man vast had als trapeze.  We konden met 3 personen erin zitten, ze waren erg onstabiel, maar super vet en het ging best wel snel. Na het avondeten had de feestcommissie een bonte avond georganiseerd. Was super grappig. Een groepje deed de backstreet boys na, er was een stelletjesquiz, een paar deden een liedje en een  bemanning tegen leraren quiz. Aan het einde deden de leraar een lied op de melodie van 'het is een nacht'. Was echt een leuke avond.

03-01-12:
Vanmorgen om half 7 opgestaan en 's morgens les gehad. Vanmiddag een rondleiding op de Johann Smidt boot gehad, die vlak bij ons voor anker lag. Het zijn Duitse leerlingen, van onze leeftijd en die een soort van gelijk project doen. Hun schip is wel heel anders. Vind ons schip mooier, zij hebben bijna geen hout en zeilen hijsen gaat bij hun automatische.

04-01-12:
Vanmorgen weer les gehad. Vanmiddag naar een eilandje geweest. Super mooi, vet veel palmbomen, wit strand, blauw water en 1 rieten hutje. In dat hutje woonde 1 gezin dat om de paar maanden wisselt met gezinnen van een groter eiland. Dat gezin woont daar om het eiland te beschermen. De man van het gezin vertelde wat over de bescherming en geschiedenis van het eiland. We hebben het strand van het eiland opgeruimd, een super mooie foto gemaakt, gezwommen en gesnorkeld. Vindt San Blas zoooo mooi, echt een sprookjes eiland.

05-01-12:
De hele dag met school bezig geweest en 's Middags tussendoor gezwommen. 's Avonds glee gekeken,  iemand heeft de dvd-box van seizoen 1 en 2 meegenomen. Dus dat kijken we nu vaak 's avonds. Eerst keken alleen de meisjes, maar inmiddels hebben we een paar jongens ook zo ver gekregen.

06-01-12:
Vandaag de laatste camerales van Marijke gehad. We gingen een promitiefilmpje van school at sea maken. Was super leuk om te doen. Ze legde van alles uit over oa caderingen. Toen gingen we zelf aan de slag eerst allemaal fragmenten gefilmd en daarna gemonteerd. 's Middags ook nog  lekker gezwommen en op een strandje gelegen.

07-01-12:
De scheepsovername was vandaag. Ik had me niet opgegeven, ga me volgende keer denk ik wel opgeven. Vanavond aangekomen in Panama, voor het eerst sinds Cherbourg dat we vaste wal zien en geen eilanden. We kregen onze eerste salsa les van Joost (oa, ak en spaans leraar). Was super leuk, lijkt wel beetje op zumba, maar dan met zijn tweeën.

08-01-12:
Vandaag gingen we het stadje in. Het is een klein oud dorpje, met een kerk, een souvenirswinkeltje en meerdere supermarktjes. Wij als blonde, blanke meiden met korte broeken en hempje aan werden erg nagekeken.

09-01-11:
Vanmorgen weer gewoon school gehad en vanmiddag naar het strand geweest. Was veel drukker op het strand dan verwacht. Ben nog bruiner geworden (en beetje rood).

10-01-12:
Vandaag was heel anders dan we van te voren dachten. 's Morgens met Anne(stuurman) en de helft van de groep in de rib door het mangrovebos gevaren. Was super grappig, vooral omdat Anne geen idee het waar we nou precies heen voeren en het steeds dood liep. Hij had een rauwe kip aan een plastic flesje gebonden en mee genomen. Zag er grappig uit en Anne had bedacht, dat we daarmee misschien wel een piranha zouden vangen, helaas is dit niet gelukt.
Wij voeren een stukje terug naar de ruïnes, waar we met de hele groep gingen lunchen. Na de lunch gingen wij de ruïnes bekijken (dachten we). Het werden 2 oefeningen. De eerste was een stilte oefening, waarbij me na moesten denken. Veel dachten aan thuis en het was best emotioneel. De 2de opdracht was een schrijfopdracht, waarbij het ging over wat je doelen waren, hoe ver je daarmee was en wat je nog nodig had om ze te bereiken. Dit hebben we toen met de groep besproken, je leerde daardoor veel over jezelf en vooral over elkaar.

11-01-12:
Vandaag was de voorbereiding op de tocht naar de indianen. We hebben onze trekkingsrugzak ingepakt en voor de grap gewogen, die van mij woog 13 kg, ongeveer gemiddelde van de groep. Verder moesten we de hele kamer leeghalen en schoonmaken. Ook de rest van het schip hebben we helemaal schoongemaakt. Alle tassen zijn in 1 slaapkamer gelegd, de slaapkamer waar 3 meiden en ik sliepen. De hele kamer ligt vol, wat betekent dat wij vannacht dus op de bank slapen.

12-01-12:
Vanmorgen stonden we om 7 uur op. Bepakt met onze veel te grote trekkingsrugzakken Stapten wij in de rib, waarmee wij naar de kant voeren. We lagen namelijk voor anker. In dat dorpje hadden wij de dag ervoor warme panini's besteld bij een bakkertje. Voordat de broodjes klaar waren we meer dan een uur verder. Over dat soort dingen kan ik me verbazen, in Nederland zou je meteen failliet gaan. De panini's waren wel super lekker. We gingen met zijn allen in een bus van het openbaar vervoer. Die bussen zijn allemaal beschilderde old-schoolbussen, veel mooier dan de Nederlandse bussen. Daarna stapte we over op een andere bus, waar we niet met zijn allen instapten en dus in drie groepen gingen. We kwamen op een groot station aan, waar we op elkaar wachtten. Vanaf daar hadden we een 36-persoons busje gehuurd. Er kwam een 26-persoons busje. Dus moesten er meerdere op de grond zitten, waaronder ik. We bereikten een rivier die we overstaken in 3 motorbootjes. Na meer dan een uur varen, zagen we lichtjes. We kwamen dichterbij en zagen vrouwen en kinderen. We werden verdeeld over 4 huizen. Ik zat in een super leuk huis met als begeleider Joost, dat was super handig aangezien hij spaans spreekt. Het dorp was donker en daar konden we helaas dus nog niks van zien.

13-01-12:
Vannacht was de eerste nacht. Heb niet zo goed geslapen. Ben echt 10x wakker geworden van alles: vechtende honden, kippen, hanen die om 3 uur 's nachts denken dat het ochtend is, huilende baby's en de kou rond 5 uur. Verder last van mijn nek door het dunne matje. Toen we opstonden stond het ontbijt al voor ons klaar: juka (soort aardappel), gebakken banaan en omelet. Na het heerlijke eten gingen we afwassen. Die ochtend konden we alles zien. We slapen in een houten hutje, in het deel waar wij slapen zijn 2 muren en 2 open kanten. De embarra indianen slapen in hangmatten, paar in een bed en veel op een matras op de grond met een klamboe erover. Douches kennen ze natuurlijk niet. Ze hebben wel een kraantje in een apart hutje in de tuin, waar drinkwater uit een riviertje uit de buurt uitkomt. Wat me erg verbaasde was dar sommige gezinnen een tv met dvd-speler en mobieltjes hadden. Dat paste namelijk niet helemaal in 'het plaatje'. Vanmorgen hebben we met een vuilniszak afval opgeruimd en geholpen met koken. Dat was erg leuk, maar we wisten er weinig vanaf, ze kookten boven het kampvuur.' s Middags gingen we met een gammele houte smalle, lange en onstabiele kano een stukje zwemmen was super lekker, had het zo warm en het water was super chill. De mensen hier zijn super gastvrij en aardig, Communiceren gast lastig , zij spreken geen Engels en wij geen Spaans.
Binnenkort volgt de rest.

Het is beetje laat, maar iedereen nog een gelukkig nieuwjaar!
Liefs Marleen
Ps. Helaas ben ik mijn simkaart kwijt geraakt en kan dus niet meer bellen of sms'jes lezen.

1. hoi marleen

zo nu en dan lezen we even wat je allemaal beleeft hebt, en waar je nu bent.
    je hebt echt een super avontuur zo te lezen

gr jarin (oude buurjongetje van anneke)