zondag 29 januari 2012

In Panama :)

Lieve lezers,
14-01-12:
Vanmorgen om 7 uur na een redelijke nacht opgestaan. Als ontbijt hadden we omelet, rijstepap en gefrituurd brood. Het was erg lekker, de rijstepap was wel iets minder geliefd bij iedereen. We werden in 3 groepen opgesplitst voor de ochtend. Mijn groep ging naar de grotten. Eerst in een motorboot naar de grotten gevaren. Wij zouden de excursie hebben, waarbij je het minst hoefde te lopen en daarom hadden wij 2 mensen met een knieblessure mee. Het liep een beetje anders. Van de boot naar de grot, was een kort, maar moeilijk stuk om te lopen. In de grot hadden de indianen die ons rondleidde geen idee waar we heen moesten. Op een gegeven moment werd het gevaarlijk en de kans op vallen zo groot dat we terug zijn gegaan en de mensen met knie blessure hadden veel pijn. We waren als eerste terug. We gingen even naar het winkeltje wat ze hadden drinken, chips en koekjes halen. Zo'n winkeltje had ik ook nooit verwacht bij de emberra-indianen. Toen de rest terug was gingen we lunchen en daarna een siësta gehouden. Om 4 uur kregen we een praatje van het opperhoofd. Hij vertelde het één en ander over de geschiedenis en hoe het nu was. Ook vertelde hij over de school die er stond. Er zaten kinderen op tot ongeveer 12 jaar. Daarna moeten ze naar de stad toe, dit gebeurd niet altijd, omdat de kinderen vaak al op jonge leeftijd moeder worden en hun ouders helpen. Jongeren die wel naar de stad gaan, komen vaak niet terug. Dit is een probleem in veel Indianen stammen. Was interessant, maar duurde erg lang, omdat alles vertaald moest worden. Ze spreken namelijk alleen Spaans. 's Avonds was er traditionele muziek. Alle vier de huizen kwamen. Was gezellig, de dans was een soort salsa maar dan sneller. Ook hebben we de polonaise gedaan. Het rare vond ik wel dat hier de meiden de jongens moeten vragen, dat leverde veel gegiechel op.

15-01-12:
Vanmorgen gingen we weer in dezelfde 3 groepen. Wij gingen een soort jungle in op zoek naar dieren. Hebben paar uur gelopen. Was redelijk zwaar, omdat we dan weer omhoog gingen en daarna weer omlaag. Hebben alleen insecten gezien, want we maakten te veel geluid. We moesten ook door een rivier lopen. Tot onze knieën waren we nat. De terugweg door de rivier gingen we zwemmen, was zo lekker verkoelend. De rest van de dag rustig aan gedaan, was veel te warm om echt iets te doen.

16-01-12:
Vanmorgen na het ontbijt eerst met een wankele kano de rivier overgestoken. Daar gingen we met machetes riet en bomen omhakken. Was lekker om te doen en iedereen kon zijn agressie afreageren. Daarna een kokos uit de boom gehaald en kokosmelk gedronken. Was heel waterig en vond het niet zo lekker. 's Middags beetje gevoetbald en de mensen paar woorden Engels geleerd. 's Avonds aten we krokodil. Ik heb een klein stukje geproefd, smaakte wel oké. Smaakt tussen kip en vis in. Vandaag was de laatste avond alweer. Dus gingen we weer lekker dansen.

17-01-12:
Vanmorgen afscheid genomen van de lieve, gastvrije indianen. Vind het jammer dat we weer gaan. Eerst moesten we een heel stuk in een boot. Ik zat helemaal op de verkeerde plek en was helemaal doorweekt. Op de wal  stond een bus voor ons klaar en we gingen richting ons hostel in Gamboa. Rond de middag kwamen we daar aan. Was vonden het super luxe, ook niet gek als je net 4 dagen bij de indianen hebt gezeten. We lagen met 9 meiden op 1 kamer, erg gezellig dus. 's Avonds kregen we heerlijk eten en vers fruit. Daar waren we zo blij mee, dat hadden we al weken niet meer gehad, de watermeloen en ananas waren dan ook zo op. 's Avonds heerlijk genoten van een echte douche.

18-01-12:
Vanmorgen hadden we als ontbijt pancakes :), ei en vers fruit. Na het ontbijt gingen we naar het oude deel van Panama City. Het eerste wat me opviel is hoe de mensen naar ons kijken en dat ze letterlijk langzamer gaan rijden zodat ze ons beter zien. Wij zaten in een wijk waar ze veel gebouwen aan het renoveren waren. We hebben daar een tijdje rondgelopen en geluncht. Daarna gingen we naar het Panamakanaal. Het museum dat erbij zat was erg saai. Maar vond het wel mooi om die enorme sluis te zien en ik vind het echt iets waar je zeker als je in Panama bent echt geweest moet zijn. Tegen sluitingstijd kwam de Nederlandse ambassade. Was een soort receptie waarbij allemaal van die obers rondliepen met nog een drankje en nog een hapje. Voelde me echt belangrijk, daardoor. Ook weet ik nu beter wat de ambassade doet, het verbaasde me wel dat de hele ambassade daar uit 4 personen bestaat en dat het allemaal heel erg om geld draait ook bij het overplaatsen van gedetineerden.

19-01-12:
Vanmorgen moesten we vroeg opstaan om dieren te spotten. Er ging iemand uit het hostel mee, het hostel wordt namelijk gerund door biologen. We zagen heel veel vogels en een grote leguaan. 's Middags ging de groep naar een soort dierentuin, ik ben niet mee geweest voelde me niet zo goed. De rest van de dag vooral geslapen.

20-01-12:
Vanmorgen met zijn allen in het busje naar de ruïnes geweest. Was niet zoveel aan, was 1 toren waar we omhoog gelopen zijn en verder stonden er nog een paar muurtjes. Toen gingen we naar een grote Shopping Mall, hier hebben we eerst geluncht. Op de 2de verdieping waren super veel eettentjes zoals: Mac, subway, pizza hut, burger king etc.. Daarna lekker winkeltjes bekeken, heb alleen nieuwe oortjes gekocht, omdat het allemaal best wel duur was. 's Avonds toen het al donker was zijn 8 mensen op zoek gegaan naar beesten. Ze zagen enorme kakkerlakken en een vogelspin.

21-01-12:
Vandaag was een regeldag. We kregen de groep voor de reis van Santiago naar Bocas del Torro te horen. Heb een super leuke groep. We hebben 40 dollar pp per dag en we moeten in 5 dagen 300km reizen. We moeten alles zelf doen er gaat 1 leraar me, maar die mag niks doen. Eerst hebben we een leuke route bedacht en daarna zijn we in kleine groepjes aan de slag gegaan met: hostels boeken, activiteiten zoeken, vervoer en eten/drinken regelen. De samen werking ging super goed en aan het eind van de dag hadden we alles geregeld. 's Avonds hadden we zin in drinken en we gingen dus op zoek naar een supermarkt. Die was helaas al dicht, maar we kwamen een man tegen en die zei dat we naar 'Alex' moesten vragen. Wij deden dat en toen werd de supermarkt speciaal voor ons opengemaakt. Daardoor waren we helaas 20 minuutjes te laat, morgen krijgen we onze straf te horen.

22-01-12:
Als straf kregen we eerst een praatje en daarna moesten we alle 16 een deel van het hostel in stilte schoonmaken. Na minder dan een half uurtje waren we klaar en zag alles er prachtig uit. Daarna kregen we met zijn allen les van Jaap. Deze keer ging het over je kenkwaliteiten en hoe je het proces van (slechte) kwaliteiten in een cirkel kunt zetten. In die cirkel stond oa: niet weten van je kwaliteit, accepteren en verbeteren van mindere kwaliteiten. 's Middags was er tijd voor de laatste dingen voor de reis doorspreken, omdat wij al klaar waren heb ik lekker geskypt.

23-01-12:
Vanmorgen vroeg opgestaan om al onze tassen in te pakken, we gingen alweer weg. We zaten in een touringcar met airco op weg naar het klooster. Ik hab geen idee wat ik kon verwachten. Ik hoorde iets over een soort klooster, waar ook jongeren op een soort landbouwschool zaten. Had er eerlijk gezegd niet zo'n zin in. Toen we bij de school/klooster aankwamen werd dit gevoel nog een beetje versterkt. Om het terrein stond een groot ijzeren hek en het gebouw kon wel een likje verf gebruiken. We sliepen op 2 kale slaapzalen met een matras zo dun dat je het ijzerwerk in je rug voelde. Het staat gelukkig niet in 'the middle of nowhere', maar in een klein dorpje. Vanmiddag het kerkje bekeken, was super mooi en nog niet zo oud. Vanavond na het eten kwam er een Nederlandse man van in de 80. Hij vertelde over het oprichten van de school en hoe hij daarmee geholpen had ook vertelde hij zijn hele levensverhaal. Was echt een opa met honderden verhalen. Hij vertelde best leuk, vol passie, maar het duurde wel erg lang, omdat hij alles erbij haalde.

24-01-12:
Vandaag de eerste echte dag in het klooster. 's Morgens kregen we een rondleiding langs de koeien, varkens en kippen. Na de lunch liet een man ons landbouwgrond en een kas zien. Daarna schoven we aan bij een les, de leerlingen moesten een presentatie geven over hun doelen. Wat me opviel is dat het allemaal over een goede opleiding ging. De leerlingen waren super blij dat ze op deze school zaten en werken daar hard voor. Ik merkte dat ze serieuzer met hun opleiding bezig waren dan de meeste Nederlandse jongeren. Achter veel jongeren zit een heel verhaal. 's Avonds gingen we met de jongeren praten. We waren in 2 à 3-tallen ingedeeld. Wij leerden hun beetje Engels zij ons Spaans. Ze spreken echt geen woord Engels en wij geen Spaans. Ik merk wel dat ik Spaans al veel beter versta dan in het begin, praten gaat nog niet zo goed. Iedereen kreeg 1 Spaanse jongen aangewezen waarbij je morgen de hele dag gaat helpen. Ik moet helpen bij de koeienmelken en dus vroeg op. Daarna nog even met ze gevolleybald, was super leuk om te doen.

25-01-12:
Om half 5 opgestaan, had er weinig moeite mee eigenlijk. Was tenminste nog niet zo warm, later op de dag was ik wel erg moe. Koeien melken is moeilijker dan ik dacht. Het duurde even voordat ik er een straaltje uit kreeg. Vond het wel leuk om een keer te doen. Rond half 8 waren we klaar en gingen we ontbijten. Toen gingen we een stukje verderop naar een weiland waar koeien stonden. Eerst gingen we alle koeien vangen. Vervolgens gingen we de koeien over de weg drijven naar een ander weiland. We hebben ons rot gelachen om die koeien. Ze lopen steeds de verkeerde kant op en als 1 dan een tuin inloopt gaan ze er allemaal achterna en moet je er weer naar toe rennen om ze op te halen. Daarna met zijn allen geluncht en siësta gehouden, was toen echt moe. Daarna gingen we met een machine voer maken van visvoer, maïs en een zelfgemaakte stroop. Vervolgens weer koeien melken en voeren. Vond het super leuk om te helpen, maar weet wel zeker dat ik nooit een boerin wil worden. De jongeren die ons begeleiden waren super aardig en ondanks het taalprobleem was het erg gezellig. 's Avonds elkaar weer les gegeven en daarna was er muziek en hebben we heerlijk gedanst. We kregen een leuk t-shirt en hebben veel foto's gemaakt.

26-01-12:
Vanmorgen gingen we helaas al weer weg. Had super genoten en het was heel anders dan verwacht. Niet echt een klooster, maar meer een school gerund door paters en leraren. Jongeren waren zo aardig, de jongens die geholpen hadden kwamen vanmorgen nog afscheid nemen en gaven ons een t-shirt met hun naam erop, super lief.
Toen begon de reis naar Bocas Del Torro. We waren in 3 groepjes opgesplitst. Met ons groepje gingen we met 2 verschillende bussen en toen nog een taxi naar Playa las Lajas. Een plaatsje vlakbij het strand. We kwamen na de lunch aan, het reizen ging sneller dan verwacht. We gingen meteen naar het strand. Het was 20km lang en niet echt toeristisch. Wel super mooi met leuke golven. 's Avonds als 1ste dag lekker bij het hostel gegeten. Het hostel zag er trouwens super uit. Voor het slapen gaan nog een strandwandeling gemaakt. De eerste dag was een groot succes!

27-01-12:
Vanmorgen op tijd opgestaan. Eerst naar het busstation met de taxi gereden en vervolgens met een bus naar David. Het was niet zo lang rijden en we waren dus te vroeg in het hostel. We gingen de stad in opzoek naar iets om te eten. We vonden ergens een goedkoop restaurantje. Verder was er in het stadje weinig te beleven. We gingen naar een shoppingmall toe. Het was erg klein en we hebben dan ook alleen conditioning, shampoo en ijs in de supermarkt gekocht. Vervolgens terug gegaan naar ons hostel waar we heerlijk in ons zwembadje gezwommen hebben. Daarna heerlijke tortilla's gemaakt. 's Avonds naar de film: 'Tower Heist' geweest. De film was Engels met Spaanse ondertiteling. Was wel een grappige film. We zijn terug gelifd, we hadden een taxi gebeld, maar die kwam niet opdagen. Een aantal zijn daarna naar een hanengevecht geweest. Ik ben zelf niet gegaan, leek me geen lekker gezicht.

28-01-12:
Vanmorgen konden we lekker uitslapen, omdat we lekker nog een nacht in het Bambu Hostel zouden blijven. De jongens kwamen ontbijt op bed brengen: pancakes, dat was super wakker worden. 's Morgens rustig aangekleed en alles, rond 12 uur gingen we met een bus naar een marktje. We dachten dat het een soort traditionele markt was, waar ze ook dieren enzo verkochten. Het was meer een 'zuipfeest'. Toen wij er kwamen waren er weinig mensen. Er waren paar kleine kraampjes, aantal koeien die ze verkochten (maar viel niet zoveel aan te zien) en eettentjes. We hebben even rondgekeken en wat gegeten en toen maar weer terug gegaan naar het hostel. 's Avonds hebben we samen met twee Duitsers gebbqd. Het was super lekker en erg gezellig. We hadden super veel tortellini's met kaas, vlees, watermeloen en marshmallows. Ik ben niet al te laat gaan slapen, omdat we morgen lang moeten reizen en op tijd weg moeten.