woensdag 11 april 2012

Weer bericht van Marleen

Lieve lezers,
Bij deze mijn blog over Cuba en het begin op zee naar Bermuda. Ben nu op de Azoren (laatste stop voor Nederland).
29-01-12:
Vanmorgen hadden we weer ontbijt op bed. Dit keer hadden Sietske en Daisy brood met eieren en spek gemaakt. Vandaag was een reisdag. Na het ontbijt gingen we eerst een lang stuk met de bus, onderweg kregen we ook nog een lekke band. Na het verwisselen van de band reden we weer verder. We stapten uit bij de bushalte en wisten niet zo goed hoe we bij de boot richting het eiland moesten komen. Een taxichauffeur kwam meteen na ons toe, hij was uiteraard heel aardig heef ons een restaurant gewezen en ons daarna na de boot gebracht. Achteraf bleek dat het maar een klein stukje naar de boot was en dat we het makkelijk konden lopen. Terwijl we in de boot naar het hostel in Bocas del Torro vieren, voeren we onze boot voorbij. Dat was echt een raar gevoel, net alsof we de verkeerde kant opvoeren.  Toen we bij het hostel aankwamen, stond een ander groepje ons al op te wachten, zei hadden er de nacht voor ook al geslapen. Het was onze laatste nacht en daar hebben we van genoten.

30-01-12:
Vandaag was een rustig dagje. We waren redelijk op tijd opgestaan, omdat we moesten uitchecken. Overdag hebben we gezwommen, tafeltennis en nog even voor het laatst op internet gezeten. 's Avonds gingen we met onze Bocas-groep als afsluiting met zijn allen uiteten. Daarna werden we met de Rib opgehaald door Anne (onze stuurman). Het terug komen op de boot voelde als thuiskomen. Het was helemaal leeg en netjes toen we aankwamen. Ook was er een nieuwe stuurvrouw, Valerie. We hebben een hele leuke nieuwe kamerindeling en een nieuw wachtindeling. Ik heb de 4-8 wacht, waar ik blij mee ben, vanwege de mooie zonsop- en zonsondergang.

31-01-12:
Vandaag gewoon weer met school begonnen. Heb hard gewerkt, zodat binnenkort de laatste toetsen kan maken. Verder vandaag samen met Meilin bezig geweest om een presentatie van onze reis te maken. We hebben besloten om een filmpje te maken. Deze hebben we samen gemonteerd. 's Avonds hebben de drie groepjes de presentaties aan elkaar getoond. Er waren twee prijzen bij de reis te verdienen. Een prijs voor de groep die het goedkoopst gereisd heeft en een prijs voor de beste presentatie. Wij wonnen de prijs voor de beste presentatie, wat het inhoud?! Dat moet nog even verzonnen worden.

02-01-12:
Vanmorgen zijn we vertrokken naar Costa Rica. Stond eerst niet op de planning, maar dat is dus veranderd. Planningen moet je hier aan boord niet te letterlijk nemen. We gaan daar tanken, Monique komt aan boord en we halen boegbeelden op, die we voor andere schepen naar Nederland brengen. Overdag gewoon weer aan school gewerkt. Er is een nieuw systeem ingevoerd, het buddysysteem. Iedereen krijgt een buddy aangewezen en de bedoeling is dat je de planning met elkaar doorneemt en elkaar motiveert. Het leuke aan het systeem is dat iedereen elkaar nu aan het 'buddyen'  is. Vanavond zijn we aangekomen, we liggen voor anker. Dat betekent dus weer ankerwachten draaien. Mijn ankerwacht was van 4-6 ('s nachts) samen met Anna. Je moet dan om je heen kijken of het schip niet draait en niet teveel beweegt. Eigenlijk hoef je niet super veel te doen en ondertussen hadden we dan ook genoeg tijd om een Donald Duckje te lezen.

03-02-12:
Vandaag is zowel Monique als de boegbeelden aan boord gekomen. We zouden weer verder varen, maar er ging iets mis met het tanken. In plaats van diesel was er stookolie ingegooid. Gelukkig was er slechts een beetje ingegooid en hoefden we niet de hele tank weer leeg te pompen, maar we moesten nu wel wachten op een tanker met diesel. Helaas mochten we niet aan land, dat had iets te maken met toeristenvisum's. Monique liet vandaag een filmpje van de ouders zien, die op de halverwege bijeenkomst door hun gemaakt was. Nadat wij een lipdup voor hun gemaakt hadden. Verder had ze ook drop en chocolade meegenomen, waar iedereen erg blij mee was.

05-02-12:
Gister dan toch uit Costa Rica vertrokken. Vandaag had ik keukendienst. Begon allemaal heel rustig. Het was zondag en dat betekent dat iedereen mag uitslapen en er gewoon tot half 10 ontbijt staat, voor wie wil. Meestal ontbijt de helft dan maar en de rest komt vlak voor de lunch pas uit bed. Dat scheelt mooi weer borden om af te wassen. 's Middags hadden we heerlijk spaghetti met (kip)kerriesaus gemaakt met een beetje hulp van Martin. Als tussendoortje hadden we wafels gemaakt en er was nog wat drop en chocolade van Monique. Het avondeten ging ook allemaal heel soepel en we hadden voor de laatste afwas al het grootste deel van de keuken schoon. Het leek erop dat we vroeg klaar waren, maar toen kwamen we erachter dat er iets in de koeling omgevallen was. We hebben de hele koeling leeggehaald en schoongemaakt, dat is super veel werk en vooral aan het einde van je keukenploeg als je al heel moe bent. Om half 11 konden we eindelijk slapen.

09-02-12:
De afgelopen dagen weinig schokkends gebeurd. Gister lesje over management en leiderschap van Monique gahad, verder hebben we op zee weer gewoon school en wacht. Vannacht tijdens onze wacht was de hele wind weg, we hebben lekker lopen dobberen en we hoefden dan ook bijna niet te sturen. Na de lunch deden we een stilte-oefening, waarin je over je doelen moest nadenken die je voor SchoolatSea gesteld had. Na de stilte-oefening kwam Martin na buiten met de mededeling dat er in Nederland sneeuwvrij was en wij daarom zwemvrij kregen. Gezellig met zijn allen midden op de oceaan gezwommen! Tijdens onze wacht 's middags, was het nog steeds windstil en hebben we 4 mijl in 4 uur gevaren, normaal varen we 20-30 mijl!

11-02-11:
Vandaag zouden we aankomen op Cuba, alleen kregen we een paar uur van te voren te horen dat we na een andere haven moesten. Dit betekende dat we nog 180 mijl moesten varen en helaas tegen een wind van 25 knopen (ongeveer 45 km/h). Het vervelendste was, dat we daarvoor 2 dagen op zee hadden liggen dobberen, omdat we van de Cubaanse regering niet eerder mochten aankomen.

13-02-12:
Gister had ik een vrije zondag, ik heb de hele dag op bed gelegen. Doordat we tegen de golven in varen bewegen we veel en dat kost super veel energie. Ook viel alles om en voor de keukenploeg was het heel moeilijk om iets te maken. Vandaag zijn we dan toch aangekomen op Cuba. We hebben de hele boot op het laatste moment alles helemaal schoongemaakt en onze tassen ingepakt en in 1 hut gelegd.  Dit zouden we ruim op tijd doen, maar door de golven ging dat niet. Heb ook wacht gehad, was erg gezellig en vind het altijd leuk om land te zien. Toen we aanlegden kwamen mensen van de douane controleren of alles schoon was en ook kwamen er drugshonden aan boord. Toen het schip goed gekeurd was mochten we op land. We hadden onze trekkingsrugzakken op en namen voor twee weken afscheid van het schip. Eerst moesten de paspoorten gecontroleerd worden en sommige mensen moesten hun tas open maken. Toen we daar doorheen waren, stond er een bus voor ons klaar. Het was een westerse touringcar, wat ik best apart vond. Onze reisleider heette Margarita en de buschauffeur Pepe. Met de bus zijn we naar het eerste hotel gereden, waar we heel goedkoop pizza hebben gegeten. We slapen op tweepersoons kamers, wat ik echt een luxe vind en ineens hebben we super veel ruimte, best raar. 's Avonds hadden we een heerlijk lopend buffet, met veel vers fruit. Was super lekker!

14-02-12:
Vanmorgen begonnen we de dag met een heerlijk ontbijt van stokbrood, ei, pannenkoeken en nog meer vers fruit. Daarna gingen we met de bus naar een school voor dans en muziek. Cuba besteed veel geld aan kunstscholen, zodat iedereen zijn talent kan ontwikkelen ongeacht afkomst en het geld dat de familie bezit. Op de school waar we waren, waren we de jongste kinderen zeven. De meeste sliepen doordeweeks op de school en gingen in het weekend naar huis. We kregen 10 dansoptredens van de leerlingen te zien, die ze zelf bedacht hadden. Ze lieten folklore en klassiek/modern zien. Echt super mooi, vooral de kleine meisjes van een jaar of 7 maakten veel indruk, met hun dansje waarbij bleek dat ze echt hele losse heupen hadden. Na de optredens zette ze muziek op en trokken ons op het podium en gingen we met ze mee dansen. Het zijn zulke open en gezellige mensen en het leuke was dat het bij het dansen helemaal niet uitmaakt dat je elkaars taal niet begrijpt. Vond het super jammer toen we weg moesten. We zijn in het hotel gaan dansen en gingen daarna terug, maar dan naar het muziekgedeelte. Eerst vertelde de directeur iets over de school, oa dat ze allemaal een eigen instrument hebben, die de regering betaalde. Dit verbaasde me een beetje, maar vond ik wel mooi om te zien. Toen kwam er een meisje van een jaar of 8 naar voren om te zingen. Toen ze haar mond open trok kwam er toch een geluid uit, super mooi. Sommigen zaten letterlijk met tranen in hun ogen, vervolgens kwamen 2 mensen viool spelen, ook echt super mooi. De rest van de middag zijn we bij een slagwerkles geweest, waar we later ook zelf wat ritmes mochten proberen en op het laatst waren we weer aan het dansen, soort carnavalsdans. Vervolgens weer naar het hotel, waar een paar mensen nog even snel voor sluitingstijd gingen zwemmen. 's Avonds naar een musical over katten geweest. Was natuurlijk helemaal Spaans en we snapten er bijna niks van, werd daardoor een beetje saai.

15-02-12:
Vandaag zijn we naar de vervolgopleiding van de school van gister geweest, maar dan alleen de muziek en dansgedeelte. Daar keken we naar allemaal optredens van  een super koor begeleid door een bandje, opera en een gitaaroptreden. Op het laatste gingen we allemaal weer dansen. 's Middags weer in het hotel geluncht en daarna weer terug gegaan. Het was nu de bedoeling dat ook wij lieten zien wat we konden, verschillende mensen van onze groep zongen, speelde gitaar, klarinet of piano. Het leuke vond ik dat als wij gingen zingen, zij zo muzikaal waren dat ze meteen bijsprongen met drums en andere instrumenten. We gingen samen met hun koor 'we are the world' zingen en hun dirigent een vrij jonge enthousiaste leraar begeleide het, super leuk en natuurlijk eindigde we weer met dansen. Vond het weer heel jammer toen we weggingen, de mensen zijn zo gezellig. Onze bagage hadden we al onder in de bus liggen en we reden door naar onze tweede slaapplaats. Dit keer waren het 2-persoons bungalow's. 's Avonds kregen we een salsa les voor de mensen die wouden. We waren met een stuk of 10. Hebben niet zo super veel nieuws geleerd, meeste hadden we al van Joost (1 van onze leraren) geleerd, maar was wel super gezellig. Eigenlijk heeft salsa wel iets weg van zumba, maar dan is salsa met zijn tweeën. Mis zumba best wel, denk dat ik het daarom extra leuk vond.

16-02-12:
Vandaag gingen we weer naar een culturele school, dit keer voor beeldende kunst.  Er zaten leerlingen van 14-18 op die school. Ze hadden prachtige schilderijen, beeldhouwwerken en etsen. Alleen vond ik dat we wel iets sneller konden gaan, vond het super knap gemaakt, maar beeldende kunst is niet helemaal mijn ding. Mijn persoonlijke voorkeur gaat meer uit naar muziek en dans. We kregen een aantal filmpjes over 'de 5' te zien. Dat zijn 5 Cubanen die gevangen zitten in Amerika. Volgens de Cubanen geheel onschuldig en dat werd ook ons duidelijk verteld. Je merkte dat zodra ze erover begonnen hun stem verheffen en ze waren erg fel over het onderwerp. Na de lunch gingen we naar een kleine opera-school waar ongeveer 30 leerlingen zaten van 15-20 ongeveer. We kregen meerdere stukken te horen, echt knap hoeveel volume er uit hun stem komt. Ze werden begeleid door de piano. Opera heeft niet mijn voorkeur, maar vreemd genoeg vond ik het echt heel mooi ook mede door de piano. Daarna ruim 2 uur in de bus gezeten naar het volgende (luxe) hotel.

17-02-12:
Vanochtend weer in de bus, dit keer richting Pinar del Rio, een bepaalde provincie in Cuba. Halverwege zijn we ergens gestopt waar we een super mooi uitzicht over de bergen hadden. Eenmaal aangekomen in Pinar del Rio gingen we naar een groot. Daar liep een klein riviertje doorheen, waar we met een bootje voeren. Ondertussen kon je in de rotsen allemaal figuren zien, zoals een olifant, Schorpioen en het hoofd van Ché Guevarra, hij word door de Cubanen gezien als de beginner van de revolutie en je ziet hem in op alle souveniertjes en op gebouwen. Vervolgens een botanische tuin bekeken en een gids van die tuin vertelde van alles, er stonden veel verschillende bloemen, mooi om te zien, maar niet om uren naar te kijken.  In de terugweg in de bus met Margarita over het communisme gehad, ze was er erg positief over, maar je weet nooit of mensen vanuit zichzelf spreken of dat ze het van de regering moeten vertellen. Op straat hebben we er ook met een paar mensen over gehad, gesprek verliep vaak moeilijk vanwege het Spaans, er waren mensen die er helemaal op tegen waren en graag kapitalistischer wouden worden, maar ook mensen die het systeem en het idee van talentenontwikkeling erg goed vonden. 's Avonds heerlijk bij het hotel gezwommen en een ijsje gegeten.

18-02-12:
Vandaag uit ons laatste luxe hotel vertrokken en naar het kamp gereden. De rit duurde erg lang. Ben inmiddels de bus wel een beetje zat, voel me een beetje een oudere die met zo'n touringcar op vakantie gaat en met zijn allen achter het vlaggetje van de reisleider aanloopt.
Onderweg hadden we een korte stop waar we naar de wc gingen, cola kregen en een live-bandje was die voor Jaap ging zingen, want hij was jarig. Dit live-bandje, plekje en barretje was puur toeristische, maar overal in Cuba wordt veel gedanst en is live-muziek. Zou dat in Nederland ook wel willen. Daarna gingen we verder richting een ecologische dorpje, waar we keken bij een man die hele mooie kaarten maakte van gerecycled papier. Ook was er een klein koffiebarretje van een oud vrouwtje, het had jaren lang in haar huiskamer gestaan, maar door haar leeftijd is het nu naast haar huis en wordt gerund door haar kinderen. Ze hadden daar super lekkere koffie, heb zelf een heerlijke ijskoffie gehad. Op de cappuccino had de cacaopoeder de vorm van het hoofd van Ché, zag er mooi uit. 's Middags lekker naar een waterval geweest, daar beetje in het koude water gezwommen, in de zon gelegen en  was heel relaxed en gezellig.  Na nog een tijdje rijden kwamen we bij het kamp. Het idee was dat heel veel verschillende buitenlandse groepen daar zouden zitten, maar toen wij daar kwamen ging de laatste groep net weg. Het terrein was best groot en er waren veel slaapkamers van 4 personen. Het had iets heel moois kunnen zijn, maar er waren veel te weinig mensen op het kamp. Weet niet of dit komt door het seizoen waarin we waren of dat het gewoon niet zo goed loopt. Dat te weinig mensen, kun je terug zien aan het onderhoud, dat als je het even zou verven er zoveel beter had uitgezien. Het kamp was wel even wennen na de hotels. Vooral toen we in de wc een kikker vonden, schrokken we een beetje. 's Avonds kregen  we een moeilijke opdracht. We moesten in groepjes bedenken wat we zelf na de revolutie hadden gedaan als wij het voor het zeggen hadden. Dan realiseer je, je pas echt hoe logisch het communisme is. Veel hoogopgeleide waren uit Cuba weggegaan, ze hadden nauwelijks geld en de VS en nog een paar landen wouden niks meer met Cuba te maken hebben.

19-02-12:
Vandaag was een super leuke dag. 's Morgens heerlijk op het strand gelegen en gezwommen. Het strand was wit, de zee was super blauw en de zon scheen heerlijk! Terwijl we op het strand lagen hebben we met een paar ijs gekocht. Na het zwemmen lekker gedoucht en daarna pizza gegeten. Toen iedereen dat op had, zijn we naar Havana (de hoofstad van Cuba) vertrokken. Hier gingen we naar een overdekte markt met allemaal kleine souvenirs kraampjes. 's Avonds in het kamp nog even gezellig buiten gezeten en spelletjes gedaan.

20-02-12:
Na het ontbijt op het kamp zijn we vertrokken na het analfabetisme museum. In Cuba is na de revolutie (1959) een project opgezet om het hoge analfabetisme omlaag te krijgen en met effect. Cuba's analfabetisme is als 1 van de laagste in de wereld, zelfs lager dan Nederland. Dit project heeft in 1 jaar 700.000 mensen leren schrijven en lezen. Ze stuurden studenten tussen de 8 en 17 jaar naar plaatsen waar ze veel mensen leerden lezen en schrijven. Na het museum hebben we wat rond gekeken in het stadje, het is echt super goedkoop. Voor 50 cent heb je een pizza en voor 10 cent een ijsje. 's Middags zijn we naar een project geweest, waar veel kunstenaars een muurschilderij gemaakt heeft. Wij gingen daar ook een doek beschilderen, we hadden onze boot getekend met de Cubaanse vlag op de achtergrond. Ondertussen was er muziek en kregen we een hapje en een drankje. De mensen zijn heel vrolijk en gastvrij, toen we vroegen om een wc werden we meegenomen naar een huis. We zaten daar gewoon in de woonkamer en mochten ondertussen de wc gebruiken. 's Avonds in het kamp kregen we ook nog een lesje Spaans van een lerares uit het kamp.

21-02-12:
Vanmorgen naar het plein van de revolutie geweest. Daar was een hoge toren met een museum erin en daarvandaan kon je de hele stad mooi zien. Vervolgens ergens geluncht en daarna naar een hogeschool voor kunsten geweest, waar alleen de alle besten naar toe kunnen. Al het materiaal betaald de regering. Het waren weer super mooie werken, maar had inmiddels wel weer genoeg kunst gezien. Daarna gingen we naar de ICAP waar we eerst te horen kregen dat Till, de Duitser die terug was gegaan naar huis omdat zijn school niet meewerkte, op het vliegveld stond. We waren allemaal super blij. Aan de ICAP hebben we allemaal vragen over Cuba gesteld, daar leerden we veel van. Het duurde wel redelijk lang, omdat Joost al het Spaans tussendoor moest vertalen. Op het kamp zagen we Till eindelijk weer!

22-02-12:
Vanmorgen hebben we op het land van het kamp gewerkt, als symbolische bijdrage aan de mensen van het kamp. We hebben 3 uur lang onkruid uit de grond getrokken tussen de rijen juka-plantjes.  Na de lunch zijn we naar het nieuwe stuk van Havana geweest. Eerst zouden we daar ook een programma hebben, maar we wouden graag zelf rondkijken. Na wat geregel, de overheid moet alle plannen namelijk eerst goedkeuren, mochten we zelf rondkijken. Eerst hebben we bij een klein marktje gekeken en we vonden een ijsplein. Met allemaal kleine ijskraampjes, helaas mochten we als tourist bijna nergens in. De lokale bevolking heeft ook een andere munteenheid 'de pesos' en de toeristen betalen met 'pesos convertibles', daardoor kunnen ze prijzen voor toeristen makkelijk duurder maken. Uiteindelijk hebben we een lekker ijsje gekocht. De rest van de tijd lekker rondgekeken en een paar winkeltjes in gegaan. Nadat we in het kamp gegeten hadden, gingen we naar een soort buurthuis. Oorspronkelijk was dit om het aantal mensen uit de straat bij te houden, inmiddels was het meer voor de gezelligheid. Eerst lieten een aantal kinderen een dansje zien, daarna klonk er muziek en natuurlijk eindigde het weer met dansen, wat ik echt heel leuk vind aan Cuba!

23-02-12:
Vanmorgen weer onkruid uit het land getrokken. Dit keer waren we na 2 uurtjes al klaar en hebben we heerlijk in de zon gezeten, die eigenlijk op de vroege morgen al te heet was. Om half 3 gingen we naar een dansles met allemaal dezelfde kinderen die gisteravond voor ons hebben opgetreden. Eerst lieten ze een les zien en daarna gingen we allemaal weer mee dansen. Waren kinderen tussen de 5-11, waren super lief. Vond het echt heel mooi om te zien dat die lerares de lessen gewoon vrijwillig gaf. Eenmaal terug in het kamp gingen we onze Hollandse avond voor de medewerkers van het kamp voorbereiden. We hadden tomatensoep gekookt, het hoofdgerecht was het normale eten (rijst, bonen, juka en vlees) en als nagerecht hadden we cake. Daarna lieten we foto's van het schip en de reis zien, iemand deed een stukje dans, ander gitaar en we hebben nog iets gezongen. Daarna lekker hollandse en daarna leuke Engelse muziek opgezet en heerlijk gedanst. Was best gezellig.

24-02-12:
Vanmorgen na het museum van de revolutie geweest, waar we niet alles van begrepen, omdat alles in het spaans was. Het was gevestigd in een vroeger paleis en was een mooi gebouw. Daarna vertelde Margarita de belangrijkste pleinen en straten. Daarna zijn we zelf rond gaan lopen en met zijn 6-en nog even na de overdekte markt van een paar dagen geleden geweest. In een parkje hebben we de laatste pizza in Cuba gegeten. Het avondeten was weer typisch Cubaans en omdat het de laatste avond was, speelde er een Cubaans bandje.

25-02-12:
Vanmorgen was er een bijeenkomst op het kamp, omdat het 40 jaar bestond. Eerst liepen we een rondje om het terrein waarbij we iedere 2 minuten stopten en ze van alles vertelde. Daarna gingen we naar een zaaltje, waar allerlei belangrijke mensen wat vertelde. In het Spaans natuurlijk, daardoor werd het op een gegeven moment saai. Ook gingen ze af en toe met zijn allen ineens schreeuwen en ineens in een ritme klappen. Best raar als je niet verstaat wat ze dan schreeuwen. Ook hadden ze het weer over de Cubaanse 5. Je merkt echt dat het een belangrijk onderwerp voor ze is. Na alle speeches kregen we broodje, sap en taart. Toen namen we afscheid van het kamp en gingen we in onze bus weer terug naar ons schip. Daar nog wat foto's genomen van de bus en met Pepe en Margarita en vervolgens moesten we al onze spullen weer in de juiste kamers leggen. Als afsluiting keken we aan boord een hele toepasselijke film, 'Motorcycle Diaries'. Die gaat over de reis van Ché Guevarra die op een motor naar Cuba ging. Vannacht weer lekker in mijn eigen bedje geslapen!

26-02-12:
Vanmorgen wakker geworden in mijn bed op de boot. Vond Cuba super leuk, maar is altijd fijn om weer op de boot terug te komen. 's Morgens hebben we grote schoonmaak gehad en de laatste dingen in de kamers opgeruimd. Na de lunch was het hele schip weer schoon en zijn we voor de laatste keer in Cuba naar het strand gegaan. Het was een best stuk over en het was een klein strand met vrijveel stenen, maar toch nog even lekker voor de laatste keer gezwommen. In de haven waar wij lagen lag ook een Nederlands schip van 12 meter. Een getrouwd stel voer inmiddels al een jaar de wereld rond. Na het strand waren we even met hun aan het praten. Wij vonden een jaar best lang, maar zij vonden dat ze nog maar net weg waren en ze zagen wel wanneer ze waar heen voeren. Lijkt me later ook best wel wat.

28-02-12:
De afgelopen 2 dagen druk aan school gewerkt, heb helaas geen toetsen op dit moment binnen, maar nog genoeg andere dingen te doen. Gister hebben we een reflectie-opdracht over de kunst in Cuba gedaan. We hebben echt veel soorten kunst gezien, dans, muziek, zang, schilderijen en nog meer. Vond de muziek, dans en zang het leukste om te zien en te horen. Vanmorgen om 11 uur zijn we vertrokken richting Bermuda. Ik had vandaag wacht en was daardoor veel buiten. De deining was best wel hoog en ik was een beetje zeeziek. Heb naast mijn wacht de hele tijd geslapen.

01-03-12:
De afgelopen dagen staan weer in het gewone ritme van op zee. De ene dag school en de dag erna weer lekker wacht en op de vrije uurtjes tijdens een wachtdag slaap je en ben je met school bezig. Vanmiddag hebben we weer een stilte-oefening gehad. We waren aan het zeilen en het enigste wat je hoorde was de zee. Dit was wel even fijn, want op de boot zijn er altijd mensen wakker en is het nooit helemaal stil.

Kus Marleen
Ps. Ik kom over 17 dagen alweer thuis. :o
Kussies mij

1. jeetje wat een verhalen leen! maar echt interessant om te lezen en je schrijft het ook mooi! ik zie je snel!<3